Privacybeleid ombudsman
De ombudsman vindt de bescherming van uw persoonlijke levenssfeer belangrijk. Hij zal alleen die persoonsgegevens van u verwerken die nodig zijn om het werk goed te doen. Hij neemt daarbij de maatregelen die nodig zijn om uw privacy te beschermen. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat hij zo min mogelijk gegevens over u zal verzamelen, verwerken en overdragen aan anderen.
Bij het verwerken van uw persoonsgegevens houdt de ombudsman zich aan de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).
Op deze pagina informeert de ombudsman u over hoe hij omgaat met uw persoonsgegevens.
- Welke persoonsgegevens worden door ons verwerkt?
- Waarom verwerken wij uw persoonsgegevens?
- Hoe verzamelen wij uw persoonsgegevens?
- Waar en hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
- Toezien op privacy
- Hoe worden uw persoonsgegevens door ons beschermd?
- Delen persoonsgegevens
- Hoe gaan anderen met uw persoonsgegevens om?
- Uw rechten
- Heeft u een klacht over onze verwerking van uw persoonsgegevens?
Welke persoonsgegevens worden door ons verwerkt?
Wij kunnen onder meer de volgende persoonsgegevens over u verwerken:
- uw naam, adres en woonplaats;
- uw contactgegevens zoals uw e-mailadres en telefoonnummer;
- alle overige op u betrekking hebbende persoonsgegevens die u ons verstrekt of die wij verkrijgen voor de behandeling van uw klacht of voor het uitvoeren van een onderzoek op eigen initiatief.
Waarom verwerken wij uw persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens om de wettelijke taken van de ombudsman uit te voeren: het behandelen van klachten en het doen van onderzoeken op eigen initiatief. Persoonsgegevens die wij van u hebben ontvangen, worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor wij ze hebben gekregen.
Hoe verzamelen wij uw persoonsgegevens?
Op het moment dat u persoonsgegevens aan ons verstrekt, is al sprake van het door ons verzamelen (en dus verwerken) van deze gegevens. Dat kan bijvoorbeeld zijn: telefonisch, in een e-mailbericht, in een brief, door ons persoonlijk stukken te overhandigen en door ons uw visitekaartje te geven.
Wij kunnen voor het behandelen van uw klacht uw persoonsgegevens ook uit andere bronnen verkrijgen, bijvoorbeeld:
- via uw contactpersoon, uw gemachtigde of uw advocaat;
- via het stellen van vragen aan anderen, bijvoorbeeld aan de gemeente waarover uw klacht gaat;
- via het inzien van uw dossier, bijvoorbeeld bij de gemeente waar uw klacht over gaat;
- andere openbare bronnen, zoals de Kamer van Koophandel, het Kadaster of internet.
Waar en hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
Wij bewaren persoonsgegevens niet langer dan nodig is of dan wettelijk verplicht is. Wij houden ons hierbij aan de wettelijke bewaartermijnen.
Toezien op privacy
De ombudsman ziet erop toe dat persoonsgegevens worden verwerkt volgens de wet (AVG). Wanneer u vragen heeft, meer informatie wilt of gebruik wilt maken van uw privacyrechten, dan kunt u contact opnemen met de ombudsman.
Hoe worden uw persoonsgegevens door ons beschermd?
Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen verlies, vernietiging, schade, aanpassing of bekendmaking. Heeft u aanwijzingen dat er toch iets is misgegaan, wilt u dan contact opnemen met de ombudsman.
Delen persoonsgegevens
Voor de behandeling van uw klacht kan de ombudsman gegevens, inclusief persoonsgegevens, delen met de (overheids)instanties die bij uw klacht betrokken zijn. Daarom raden wij u aan alleen die informatie op te sturen die wij nodig hebben voor de behandeling van uw klacht. Wij zullen uw gegevens nooit gebruiken voor commerciƫle doeleinden of voor andere doeleinden dan waarvoor ze zijn verstrekt.
Hoe gaan anderen met uw persoonsgegevens om?
Wij gaan vertrouwelijk om met de persoonlijke informatie die u ons geeft. Andere instanties aan wie wij uw persoonsgegevens verstrekken, zijn zelf verantwoordelijk voor de juiste omgang met uw persoonlijke informatie en privacy.
Uw rechten
Hieronder volgt een opsomming van uw rechten ten aanzien van (de verwerking van) uw persoonsgegevens.
- Recht op informatie: u hebt het recht om te weten waarom uw persoonsgegevens nodig zijn, wat ermee gebeurt en hoelang ze worden bewaard.
- Recht op inzage: u hebt het recht op inzage van uw persoonsgegevens die wij van u hebben.
- Recht op rectificatie: u hebt het recht om ons te vragen uw persoonsgegevens aan te vullen of aan te passen.
- Recht op beperking van de verwerking: u hebt het recht om te vragen dat de verwerking van uw persoonsgegevens tijdelijk wordt stopgezet.
- Recht op verwijdering en recht om vergeten te worden: u hebt het recht op verwijdering van (een gedeelte) van uw persoonsgegevens.
Heeft u een klacht over onze verwerking van uw persoonsgegevens?
Vindt u dat wij niet zorgvuldig genoeg met uw persoonsgegevens zijn omgegaan? Of bent u niet tevreden over onze reactie op uw verzoek om bijvoorbeeld inzage of correctie van uw persoonsgegevens? Dan kunt u een klacht indienen bij de ombudsman.