Nieuwe snelfietsroute voor Veldhoven: Hovenring – De Run

Dinsdag 16 juli 2024

Ruim 51 miljoen euro, meer dan 50 kilometer fietspad, 9 verschillende gemeenten. Het netwerk van snelfietsroutes rondom Eindhoven wordt in één klap gigantisch uitgebreid. Via vijf nieuwe verbindingen zijn duizenden forenzen straks veel sneller op hun plek van bestemming. Nooit eerder werd in Nederland zo’n grote investering in snelfietsroutes gedaan.

Zo krijgt Veldhoven er een nieuwe snelfietsroute bij, een snelle manier om van Eindhoven naar Veldhoven te reizen en terug. In Brabant wordt al jaren geïnvesteerd in een netwerk van snelfietsroutes, die veilig en met zo min mogelijk obstakels van A naar B leiden. Aan dat netwerk worden nu dus in één keer vijf routes toegevoegd, waaronder die van Veldhoven. Die unieke kans doet zich voor omdat er geld beschikbaar is in het pakket aan kortetermijnmaatregelen om de Brainportregio beter bereikbaar te maken.

“Fietsen is leuk, gezond en is steeds vaker de snelste manier van reizen. Als alle fietsroutes straks klaar zijn ligt er een mooi netwerk waar de hele regio voordeel van heeft. Dat is wel iets om trots op te zijn”, zegt wethouder Jeroen Rooijakkers.

Naast de snelfietsroute in Veldhoven gaat het om de F2 (Eindhoven-Best), de Pendelroute (ook Eindhoven-Best), de Groene Corridor (Eindhoven-Oirschot) en F58 (Eindhoven-Tilburg). Die vormen samen een gevarieerd pakket. Waar de ene route grotendeels door landelijk gebied gaat, is de andere route juist een snelle manier om je binnen de stadsgrenzen te verplaatsen. In totaal komen er drie nieuwe fietsbruggen en vier nieuwe fietsonderdoorgangen in het netwerk.


Met de komst van de vijf nieuwe routes (in het rood) wordt het netwerk rondom Eindhoven in één klap gigantisch uitgebreid.

Inmiddels hebben de provincie en alle negen betrokken gemeenten hun handtekening gezet onder de bestuursovereenkomsten die moeten leiden tot de aanleg van de vijf routes. Dat zijn Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot, Son en Breugel, Nuenen, Tilburg, Oisterwijk en Hilvarenbeek. In de loop van volgend jaar moet met de aanleg van alle nieuwe routes gestart zijn. Uit onderzoek in 2023 blijkt dat 1 op de 5 gebruikers van reeds aangelegde snelfietsroutes voorheen hetzelfde traject (deels) aflegde met de auto of met het openbaar vervoer. Bovendien zegt zo’n 35 procent van de gebruikers nu meer te fietsen dan vóór de komst van het snelfietspad. Resultaten die de verwachtingen van de provincie overtroffen.

Gedeputeerde Smeulders: “Die uitkomsten zijn een geweldige motivatie om op deze voet verder te gaan. Want het bewijst wel dat snelfietsroutes ontzettend kunnen helpen in de strijd tegen files. Nu ons netwerk zo snel groeit, wordt het voor nog meer forenzen aantrekkelijk om met de fiets te reizen. Zo is de fiets cruciaal om Brabant ook in de toekomst bereikbaar te houden.”

vlnr: wethouder Jeroen Rooijakkers (Veldhoven), gedeputeerde Stijn Smeulders, wethouder Ad van Beek (Oirschot), wethouder Ron van den Berkmortel (Laarbeek), wethouder Jan Boersma (Son en Breugel), wethouder Sandor Löwik (Nuenen c.a.) en wethouder Jan Willem Slijper (Best). Op de foto ontbreken de wethouders Monique Essselbrugge (Eindhoven), Rik Grashoff (Tilburg), Anne Christien Spekle (Oisterwijk) en Gerrit Overmans (Hilvarenbeek). Foto: Marc Bolsius

Meer nieuws


Abonneren op nieuwsberichten

Hoe tevreden bent u over deze pagina van de website?

Doe mee aan het onderzoek