Meld problemen met een verhuurder
De Wet goed verhuurderschap geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen misstanden bij het huren van woon- of verblijfsruimten. Per 1 januari 2025 is de Wet goed verhuurderschap uitgebreid met de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders tegen een te hoge huurprijs.
Wat houdt de Wet goed verhuurderschap in?
In deze wet staan algemene regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Deze beschermen woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- Particuliere verhuurders
- Verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
- Werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
- Woningcorporaties
De regels zijn van toepassing op het gehele verhuurproces en op zowel de gebruikelijke verhuur van woonruimte als de verhuur van woonruimte aan arbeidsmigranten.
Wat houdt de Wet betaalbare huur in?
Verhuurders zijn verplicht om de huurprijs vast te stellen volgens het landelijk geldende woningwaarderingsstelsel voor zelfstandige woningen (WWS) en onzelfstandige woningen (WWSO). Hierbij krijgt iedere woning of kamer punten voor de kwaliteit. Dit aantal punten bepaalt de huurprijs. Deze huurprijs is dwingend. Dat betekent dat er niet van wordt afgeweken. Verhuurders hebben een informatieplicht richting huurders om bij nieuwe contracten deze puntentelling te delen.
Ook legt de Wet betaalbare huur de maximale huurprijsverhoging vast. De maximale huurprijsverhoging is gekoppeld aan de CAO-loonontwikkeling plus 1%.
Vanaf 1 januari 2025 kan de gemeente handhaven op:
• De maximale huurprijs
• De maximale huurprijsverhoging
• De informatieplicht
U kunt een melding doen:
- Als u zich gediscrimineerd voelt bij het toewijzen van de woning
- Als u zich onveilig voelt / als er sprake is van bang maken, bedreigen of andere vormen van intimidatie.
- Als u een (te) hoog bedrag vooraf moet betalen als waarborgsom of borg. Dit mag maximaal 2 maanden kale huur zijn
- Als u onredelijke servicekosten moet betalen
- Als u geen schriftelijke huurovereenkomst hebt gekregen
- Als u van de verhuurder of bemiddelaar geen duidelijke informatie hebt gekregen over:
- de hoeveelheid WWS(O) punten uw woning waard is.
- uw rechten en plichten als huurder
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
- contactinformatie, waar u de verhuurder kan bereiken
- informatie over het meldpunt 'Meld problemen met een verhuurder'
- de servicekosten, verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien
- Als er andere onredelijke kosten in rekening worden gebracht, zoals dubbele bemiddelingskosten
- Als u op basis van het Woning Waarderingsstelsel te veel huur betaalt.
- Als uw jaarlijkse huurverhoging meer is dan wettelijk is toegestaan. De actuele percentages zijn te vinden via de website van de Rijksoverheid.
Melden
Als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt dan kunt u een melding bij ons doen!
U kunt ook naar ons bellen via het verkorte telefoonnummer 14 040.
Huurcommissie
Huurders kunnen met vragen ook terecht bij de Huurcommissie. De Huurcommissie is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie die informatie en advies geeft en een bindende uitspraak kan doen bij een meningsverschil tussen huurder en verhuurder. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Heeft u hulp nodig bij het melden?
Als u hulp nodig heeft bij het doen van een melding dan kunt u:
- Iemand vragen om namens u een melding te doen
- Een afspraak maken bij het Bureau Sociaal Raadslieden:
- Gebouw Veldwijzer
- Adres: Sterrenlaan 15, Veldhoven
- Telefoon: 040-2539959
- E-mail: info@bsrveldhoven.nl
- Website: www.bsrveldhoven.nl
Spreekuren (bij voorkeur op afspraak):
- Maandag, dinsdag en donderdag van 9.00 - 12.00 uur en 13.00 - 16.00 uur
- Geldfit Lokaal inloopspreekuur: dinsdag 9.00 - 12.00 uur
- Notarisspreekuur: iedere 1e en 3e maandag van de maand van 13.30 - 14.30 uur
- Juristen- en raadsliedenspreekuur: iedere 2e en 4e donderdag van de maand van 19.00- 20.00 uur